Home BiH Avioni bivše Vojske RS najvjerovatnije idu

Avioni bivše Vojske RS najvjerovatnije idu

1289
0

Avioni bivše Vojske RS na čekanju: Sudbina letjelica u Mahovljanima i dalje neizvjesna

Tekst se nastavlja ispod promocije

Višak vojnih aviona čeka odluku Predsjedništva BiH – moguće staro gvožđe, muzej ili kolekcionari

Banja Luka, 26. juli 2025. – Petnaestak vojnih aviona bivše Vojske Republike Srpske, koji se više od dvije decenije nalaze na aerodromu Mahovljani kod Banjaluke, vjerovatno će završiti kao staro gvožđe. Prema informacijama iz Ministarstva odbrane Bosne i Hercegovine, ti avioni su još od 2009. godine zvanično proglašeni viškom i ne postoje planovi da se obnove ili ponovo stave u funkciju.

Radi se o letjelicama fiksnih krila, uključujući avione tipa Orao, Galeb G-4 i Jastreb, koji se nalaze u skladišnim objektima pod zaštitom, što je doprinijelo očuvanju njihovog fizičkog stanja. Ipak, iako je tehnička restauracija moguća, interes nadležnih institucija za takav potez – izostaje.

– Sve letjelice fiksnih krila koje su smještene na lokaciji Mahovljani nalaze se u statusu viškova. Rješavanje njihove sudbine povezano je s odlukom koja je u nadležnosti Predsjedništva BiH – navodi se u odgovoru Ministarstva odbrane BiH datom za Nezavisne novine.

Visoki troškovi i slabi izgledi za obnovu

Prema riječima vojnog analitičara Aleksandra Radića iz Beograda, mogućnost da ovi avioni ponovo polete je veoma mala, prije svega zbog visokih troškova restauracije i nedostatka političke volje.

– Realno, jako su skromne šanse da oni ponovo polete. Mogu eventualno da se koriste kao muzejski eksponati. Ako sve to propadne, onda da se možda potraži neki kolekcionar – rekao je Radić, dodajući da najviše interesovanja među privatnim kolekcionarima postoji za avione tipa G-4 Galeb.

Radić ističe da u drugim zemljama, poput Srbije i SAD-a, i stariji i tehnički iscrpljeniji avioni i dalje lete zahvaljujući privatnim ulaganjima, ali upozorava da je u BiH to manje vjerovatno, posebno imajući u vidu regulatorne prepreke i složenost sistema odlučivanja.

Upravo se čita:  Strašna nesreća u Sarajevu: Dijete palo s balkona četvrtog sprata zgrade

Kompleksna administracija i slaba potražnja

Nakon formiranja Oružanih snaga BiH 2005. godine, dogovoren je princip po kojem se višak neperspektivne vojne imovine prodaje, a 80% prihoda ide entitetu iz kojeg potiče, dok se preostalih 20% koristi za potrebe OS BiH, nakon odbitka troškova.

Radić podsjeća da je Srbija ranije pokazala interes za kupovinu nekoliko banjalučkih Orlova, ali da je proces zastao, dijelom i zbog slabih rezultata programa modernizacije tih aviona u samoj Srbiji.

– U Crnoj Gori su tražili milion eura po komadu za Galeb-4, što je više nego što košta remont. Na kraju su jedan avion poklonili Sloveniji za izlaganje u muzeju, u zamjenu za topove za počasne paljbe – naveo je Radić, ističući kako bi eventualni otkup bio moguć jedino uz interes bogatih privatnih kolekcionara.

Zaključak

Avioni na aerodromu Mahovljani simbol su nedefinisane politike prema vojnoj imovini u Bosni i Hercegovini. Iako tehnički obnovljivi, njihova budućnost zavisi od političkih odluka, koje do danas nisu donijete. Bez konkretne inicijative, ova letjelice najvjerovatnije će završiti kao sekundarne sirovine ili u rijetkim slučajevima – kao eksponati u muzejima ili privatnim kolekcijama.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here