Obavještajno-sigurnosna agencija Bosne i Hercegovine dostavila je Parlamentarnoj skupštini BiH odgovor na pitanje Komisije za borbu protiv korupcije o sigurnosnim provjerama, s naglaskom na bivšeg ministra sigurnosti Nenada Nešića. U ponedjeljak će Komisija razmatrati ovu informaciju, koja je uslijedila nakon Nešićevog hapšenja, a koji je prethodno prošao sigurnosne provjere.
OSA BiH nije odgovorna za imenovanje ministara, ali je sprovela sigurnosne provjere nakon kojih je Nešić dobio pristup tajnim podacima. U izvještaju Komisiji OSA je pojasnila proceduru za pristup tajnim informacijama, te kako je Nešić prošao istu.
“OSA BiH vrši sigurnosne provjere za osobe koje rade na poslovima koji uključuju tajne podatke u institucijama zaduženim za obavještajne i sigurnosne poslove. Institucije, kao što je Vijeće ministara BiH, podnose zahtjev OSA-i sa potrebnom dokumentacijom, a OSA izvještava rukovodioce tih institucija. Oni donose odluku o postojanju sigurnosnih smetnji, a sigurnosni organ izdaje dozvolu za pristup povjerljivim podacima”, navode iz OSA-e.
Sigurnosne smetnje zbog kojih se odbija pristup tajnim podacima.
Također, ističu da im nisu dostavljene informacije koje bi ukazivale na sigurnosne smetnje za Nešića, te objašnjavaju koje smetnje mogu utjecati na odobravanje pristupa tajnim podacima, prema Zakonu o zaštiti tajnih podataka:
- ukoliko postoji dokazano lažno navođenje podataka u upitniku za provjeru,
- pravosnažne sudske presude od najmanje tri mjeseca zatvorske kazne,
- postojanje jednog ili više pravosnažnih rješenja zbog prekršaja iz člana 49. tačka l) Zakona,
- vođenje postupka zbog krivičnih djela za koje se mogu izreci zatvorske kazne u trajanju od najmanje tri mjeseca,
- vođenje postupka pred Medunarodnim tribunalom za ratne zločine počinjene na području bivše Jugoslavije, odnosno pred odgovarajućim sudom u Bosni i Hercegovini,
- dokazano postojanje sigurnosne smetnje u vezi s jednom ili više informacija iz upitnika za sigurnosnu provjeru, koje utemeljuju opravdanu sumnju u autentičnost, lojalnost državi i povjerljivost osobe za omogućavanje pristupa, korištenja, čuvanja i zaštite tajnih podataka, a naročito sljedeće:
- neovlašten kontakt s pripadnicima organiziranih kriminalnih grupa, terorističkim organizacijama i organizacijama koje ih finansijski ili na drugi način podržavaju, odnosno članstvo u njima,
- neovlašteni kontakt ili saradnja s osobama iz obavještajno-sigurnosnih ili vojnih struktura drugih država,
- iznošenje ili komentiranje tajnih informacija, dokumenata i aktivnosti neovlaštenim osovama, a naročito obavještajno-sigurnosnim službama drugih država ili sredstvima javnog informiranja,
- prekomjerna zaduženost koja dovodi do finansijskih teškoća i predstavlja dokazanu mogućnost za ucjenu ili druge oblike pritisaka na provjeravanu osobu,
- dokazano neobjašnjivo bogaćenje iz nepoznatog ili izvora koji je povezan s organizacijama iz alineja 1) i 2) tacke f) ovog stava,
- odbijanje pružanja odgovora ili informacija ili dokazano sprečavanje drugih da pruže odgovore ili informacije koje zahtijevaju OSA BiH, osobe nadležne za izdavanje dozvola ili Komisija.
- postojanje drugih sigurnosnih smetnji određenih Zakonom ili međunarodnim sporazumima.
Dokaze o sigurnosnim smetnjama iz stava (1) ovog člana obavezna je prikupiti i prezentirati OSA BiH u saradnji s nadležnim organima prema članu 30. stav (5) i članu 56. ovog zakona.